Kliniken

Björklinge Djurklinik erbjuder veterinärmedicinsk smådjurssjukvård. Här kan du få hjälp för såväl friska som sjuka djur. För de friska kan vi erbjuda vaccination, besiktning, ID-märkning, HD/AD/knäleds-röntgen, provtagning, tandstensborttagning, kastration (handjur och honkatter), utfärdande av pass mm. Vi kan även i samarbete med Berit Wallin Håkansson erbjuda ögonlysning, gonioskopi, patella- och hjärtintyg – se www.lindelamm.se/ogonlysning. För sjuka djur kan vi diagnosticera och behandla de flesta problem, såväl medicinska som kirurgiska. Mer komplicerade fall kan remitteras till lämplig klinik eller djursjukhus. Björklinge Djurklinik strävar efter att ha ett gott samarbete med övriga veterinärinrättningar i regionen. Är du osäker över ditt djurs hälsa kan vi med allmän klinisk undersökning och anpassad provtagning ta reda på hur det står till. Vi har även färdiga hälsokontrollpaket, t ex för äldre djur sk seniorkontroll. Seniorkontrollen innefattar allmän klinisk undersökning, kontroll av juver/prostata, analys av urinprov samt provtagning och analys av blodprov till mycket förmånliga paketpriser. Du kan välja mellan lilla och stora paketet, skillnaden ligger i antalet analyserade blodparametrar.

Laboratorium

Björklinge Djurklinik har ett eget laboratorium där vi kan göra mikroskopiska undersökningar av utstryk från hud, öron, blod mm. Vi gör även urinundersökningar och har avancerad utrustning som gör de vanligaste blodanalyserna (hematologi och kemi) medan du väntar. Vi har snabbtester för bl a cPL, fPL, FIV/FeLV, CRP, Anaplasma och Borrelia. För andra laboratorieundersökningar anlitar vi ackrediterade externa laboratorier främst på SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) http://www.sva.se/ och SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet) http://www.slu.se/?id=858 .

Djurkliniken har egen röntgenutrustning med digital bildhantering.

Vi har även en separat dentalröntgen.

Under 2017 har vi hittills klarat av 7 utbildningar och fler utmaningar kommer. En veterinär har gått kursen Liver and pancreas diseases in dogs and cats arrangerad av Swevet i samarbete med UDS och Gastrointestinal diseases arrangerad av Triolab och Laboklin. En veterinär har deltagit i en kurs med fokus på autoimmuna hudsjukdomar hos hund och katt arrangerad av Swedish Veterinary Dermatology Study Group samt ”Foderallergi” hos hund och katt arrangerad av Swevet i samarbete med Dr. Baddaky. En djurvårdare har deltagit i utbildning i klinisk nutrition steg 1 arrangerad av Royal canin Nurse Academy. En veterinär har genomgått en kurs i Grundläggande Mjukdelskirurgi, smådjur del 1 arrangerad av VeTA bolaget. En veterinär och en djursjukskötare har gått Svenska Sällskapet för Djurtandvårds tandutbildning med fokus på parodontit (tandlossning).

2016 har en djurvårdare har gått kurs i hund- och kattandvård grund och en veterinär har gått extraktionskurs hund- och kattandvård fortsättning. Båda kurserna var arrangerade av Kruuse i Hägersten. En veterinär har gått en hudutbildning med fokus på atopisk dermatit (allergi) arrangerad av Swedish Veterinary Dermatology Study Group i Åre. En djurvårdare har under VeTA-dagarna genomgått Basic smådjur – katt och Catness of the cat. Båda veterinärerna deltog vid Jamarens Kattsymposium om de senaste rönen inom svensk kattforskning i samarbete med SLU. Två djurvårdare har genomgått kurs i röntgenteknik, -anatomi hund och katt grund, arrangerad av VeTA-bolaget. En djurvårdare har deltagit i utbildning i klinisk nutrition steg 2 arrangerad av Royal canin Nurse Academy.

Under januari 2015 deltog hela personalen i en utbildningsdag om hur man skapar en kattvänlig djurklinik ”A cat is not a small dog” – har din klinik rätt ”kattityd”. Båda veterinärerna gick i maj en mycket givande röntgenkurs, arrangerad av VeTA-bolaget, på Blå Stjärnans djursjukhus i Göteborg. En veterinär deltog i kursen Basic and advanced dental surgery arrangerad av SSDt (Svenska sällskapet för djurtandvård) i Stockholm. Djurvårdarna och en veterinär deltog i en Sårvårdsföreläsning på Universitetsdjursjukhuset. Djurvårdarna har även genomgått ”Dechra Academy nutrition och Dechra care” om foderrådgivning och djurvårdsprodukter.

Under 2014 deltog båda veterinärerna i Jamarens kurser Triaditis hos katt (mag- tarm sjukdomar) och Feeding the cat in health and disease (nutrition). Den ena veterinären var på utbildningsdag i kaninsjukdomar och den andra marsvinssjukdomar. En av djurvårdarna genomgick en kurs i röntgenteknik.

Under 2013 deltog en av veterinärerna i kursen praktiskt oftalmologi hos katt (ögonsjukdomar).  Den andra veterinären deltog i veterinärkongressen som i år lade fokus på hudsjukdomar och gick även en kurs i endokrinologi (ämnesomsättningsrubbningar).

Under 2012 har vi på veterinärsidan deltagit i en utbildningsdag om katters beteende, tandkurs för hund och katt, kurs i kaninsjukdomar och i reptilsjukdomar samt en kurs i grundläggande immunologi smådjur.

Under 2011 gick båda veterinärerna en kurs i klinisk cytologi (mikroskopering av cellutstryk från hud, knölar, blod, urin mm). En av veterinärerna deltog i Jamarens kurs om internmedicin på katt. Den andra veterinären har gått en kurs i fågelsjukdomar. En av veterinärassistenterna har examineras till djurvårdare på utökad nivå och genomgått Hills foderrådgivarkurs. Vår andra djurvårdare har genomgått Specifics foderrådgivarkurs. Den tredje veterinärassistenten har genomfört momentlistan och därmed blivit godkänd legitimerad sjuksköterska.

Veterinären deltog år 2010 i en Öronkurs (Otit behandling och utredning av öronsjukdomar, örats anatomi, fysiologi och farmakologi) arrangerad av Swedish Veterinary Dermatology Study Group. Under VeTa-dagarna i april införskaffades ökade kunskaper om Hygienrutiner och antibiotikapolicy som är ett mycket viktigt och aktuellt område med tanke på den ökande resistensproblematiken hos såväl djur som människor. Veterinären har även under 2010 uppdaterat sina kunskaper avseende Infektionssjukdomar och vaccinationsrutiner hos hund och katt samt Diabetes och hjärtsjukdomar hos katt.

Under 2009 inhämtade vi ny inspiration och kunskap genom studiebesök på ett flertal andra djurkliniker. Veterinären vidarutbildade sig inom områdena Urinvägsproblem hos katt samt Reproduktionsstörningar på hund och katt steg 2.

Under 2007-2008 ökades kompetensen genom utbildningar arrangerade av Svenska Djursjukhusföreningen. Veterinären deltog i följande kurser: Intensivvård för hund och katt, anestesiologi smådjur, ögonsjukdomar grundkurs, hudsjukdomar steg 1 och 2, endokrina sjukdomar hos hund och katt steg 1 samt reproduktion hos hund och katt steg 1. Veterinärassistenten genomgick C15 om läkemedelshantering och Specifics foderrådgivarkurs.

Övrigt

Björklinge Djurklinik deltar sedan 2009 i det projekt som initierats av Svenska Kennelklubbens avelskommitté och Shar pei klubben. Projektet syftar till att minska förekomsten av skador och andra problem som kan förknippas med hudens och ögonlockens utformning inom rasen Shar pei. Det innebär att Björklinge Djurklinik kan bistå med de särskilda besiktningar som krävs för avel med Shar pei-hundar.

Telefon:
E-post: